Sunday, January 23, 2011

Matlamat Hidup

tetiba plak dok terpikiq pasal matlamat hidup ni. yg penting untuk duniawi dan ukhrawi. umur pun makin lama makin lanjut, bukan makin muda!! so kena la beringat dari sekarang. hari ini mungkin kite senang, esok lusa siapa yg tahu. tu sume kuasa Tuhan. so, dlm beberapa saat td, aku dah set beberapa matlamat sebelum ...................................(isi tempat kosong).

1) nak habis kan study ni sebelum umur 30 tahun. dah feed up dgn study ni. ntahlah , malas gamaknya. so, mmg kena lupa kan hasrat nak ambik master sbb aku rs aku ni bkn ahli akademik. kesimpulannya, tak nak buang masa, tenaga & wang ringgit. tp kalau ada rezeki, jgn ditolak. hehe.

2) nak ada rumah sendiri sebelum 32 tahun. berapa la gamaknya harga rumah pada 2016 ek? agak2 rumah teres 3 bilik pun dah sampai juta2 kot. kalau la lagu tu...menjelang 2020 akan lahirlah pengemis2 di Malaysia, itu pun kalau rate gaji masih ditakuk lama!! harga barang & perkhidmatan mmg sah2 akan melambung2 dari tahun ke tahun. hidup BN!

3) ni pengakuan jujur....kalau boleh nak kahwin sebelum umur 35 tahun. hehe. (sila jgn ketawa @ terkejut @ suka @ duka @ benci). aku rs tu ms plg ideal kot. blh bajet anak pun dpt sepasang je. kawin muda2 susah sikit, sbb family aku ni jenis subur...takut kalau anak berderet2. bkn apa, sian plak kalau kita tak mampu nak bg makan. tapi kalau sampai 35 thn, xde jodoh gak....hidup membujang la. mls nak pikiq lg.

4) nak tunaikan haji di mekah sebelum umur 4o tahun. aku rs dah bersedia kot pada umur itu. kalau boleh tak mau dah bongkok tiga br nak pi buat haji. takut tak larat sbb dah uzur sngt.

5) aku nak bekerja sampai umur 55 tahun sahaja! tak mau smbg sampai 56 or 58 or 60. dr penelitian yg aku buat, org2 yg umur lbh 55 thn ni mmg dah xde mood nak keje, buat keje pun dah tak ikhlas, bnyk curi tulang je. better bersara dari kena kutuk ngan teman sepejabat. kalau blh aku nak libatkan diri dgn kerja2 amal lps pencen. insyallah.

6) nak aim mati bile blh x? huhu... just kidding!!

tu je kot maklamat aku utk duniawi dan ukhrawi....semoga termakbul dan tercapai. Amin.

2 comments:

  1. ko budget nk kawin umo b4 35
    ko nk bersara umo 55
    ko rasa masa umo 55 tu anak2 ko dah abis blaja ke blom?
    klw ko dh x keje ko rasa wife ko ke yg kena keje tgg blaja anak?
    hmmm..

    Renung-renungkan...selamat beramal.
    hehehe..

    ReplyDelete
  2. perghh!! siap buat analisis makcik ni. anak srg je!! ntah ade lg ke tak dunia ni ms aku umur 55 thn...huhu

    ReplyDelete