Sunday, September 26, 2010

Menghitung hari.



yeah....4 hari lagi aku nak meninggalkan bumi kenyalang ini. mcm2 perasaan ada....gembira, suka, duka, pilu, mcm2 la. setelah bermastautin disini untuk 1 tahun 1 bulan, mcm2 benda yg aku belajar kat sini. yg paling pedih sekali bila berjauhan dengan famili (mmg poyo!!), sdgkan tiap2 bulan balik...hehehe.

anyway, bila first time aku dpt surat tawaran.....bila buka surat tu sbb nak tau posting kat mn. tgk2 Serian, Sarawak. omg!!! terkejut beruk kan....ni sume pasal mulut aku yg celupar sbb gurau2 ngan mak aku, mintak dpt posting kat Sarawak or Sabah. ambik ko!!! sejujurnya aku mmg tak tau Serian tu kat bhgn mn di sarawak ni. setakat kuching, miri, sibu..tu aku tau la. tp sumpah aku tak penah dgr nama Serian sebelum ni. dlm otak dah dok terbayang yg Serian ni kat hulu pedalaman....kena naik rakit (hahaha). ada lg ke org naik rakit?? suka hati je aku ni..zaman dah moden kan...of course la naik bot. paling cikai pun naik sampan.

esok nye tu, terus pi kedai buku popular semata2 nak cari map sarawak. punye la semangat. balik umah aku tebar map tu, alih2 tak jumpa pun Serian!! berdebar ok... setiap sudut map sarawak tu aku tinjau...last2 jumpa la serian, sebesar zarah je kedudukannya....huhu. lagi lah bertambah seram aku.

tapi aku kuatkan semangat gak nak pegi. ms tu tak terpikir nak buat rayuan ke kat kementerian. sbb aku tak depa cop aku mengada2! aku nekad je pi. so, on 31 july 2009....aku ngan mak bapak aku bertolak ke sarawak. of course parents aku mmg akan ikut. nak pi penang next week pun depa ikut. even aku pi london pun depa nak ikut hantar sekali kot...hehe. finally bile jejak kat bumi kenyalang ni...biasa2 je perasaan tu. rupe2 nya, serian ngan kuching, jarak perjalanan 1 jam je. lega ko!!! ok la tu kan, walau pun bandar koboi je. at least boleh la hidup....



so, aku nak coretkan serba sikit kehidupan kat bumi Serian ni...

  1. takde kesesakan lalu lintas....aman la dr bingit2 kenderaan. tenteram je rasa nye. kdg2 bile aku blk puchong & drive pi kelas...dgn jam nye, tension giler!! tu la keistimewaan serian.
  2. kat serian ni aku boleh hidup tanpa brg2 elekrik yg amat penting seperti televisyen, mesin basuh, peti sejuk.....sempoi tak?? lama- kelamaan dah terbiasa. tiap2 hari hadap siling ngan dinding je. hahaha..
  3. pi salon gunting rambut pun baru rm 6 sahaja. service 1st class!! lps gunting siap cuci ngn syampoo biasa lagi. kat KL ade?? of course takde.... so, ptg td aku pi gunting rambut lg utk kali terakhir, walaupun rambut aku taklah pjg mn...hehehe.
  4. kedai2 kat sini, normally jam 6 dah tutup. so, malam mmg totally gelap gelita. no life!! tp tak tau la aku xtvt org2 serian ni mlm2. aku tak penah intai...
  5. satu2nya restoran fast food yg ada kat sini ialah KFC. so, mmg seminggu sekali kena pegi. janji mesti pekena tiap2 minggu. nak cr MCD mmg xdo. tp serius....ayam original kat sini sngt tak sedap mcm kat tmpt lain.


dan macam2 lagi la...kalau korang nak rasa hidup kat serian ni, amatlah dialu- alukan.






No comments:

Post a Comment