Tuesday, August 17, 2010

Hospital Serian

pagi td aku pi Hospital Serian....dah tak larat sngt, dr last week dgn batuk, demam yg kejap on, kejap off....kalau mlm lagi menjadi2 batuk ngan demamnye. so, ari ni tekad je pi hospital. ikutkan malas nak pi hospital. tp pikir blk kalau pi klinik mahal gile depa charge...kalau demam je...dlm RM 30+. bagi pi yg free....tp takut sejarah tahun lps kat hospital bengong tu berulang lagi..huhu.
sapa yg penah bc blog sebelum ni, aku ada citer mcm mana M.A yg bengap ditambah dgn tukang ambil darah yg bengong. just imagine, nak ambik sample darah aku je sampai 3 org dan 6 injection!! siul tak?? org yg ke 3 dan injection ke 6 br dpt ambik darah...seksa gile!


pi pg ni nasib baik tak lama sngt, thn lepas pi lebih 3 jam.....kalau buah kuih raya dah dpt 5 balang. FYI kat bhgn pesakit luar ni ada dlm lebih kurang 8 bilik consultation. 4 drpd nya ditugaskan kepada M.A (medical assistant). and of course M.A yg kat hospital ni mmg tak berkaliber. M.A yg rawat aku arini pun ngok jugak. aku pantau sebelum time aku masuk, pesakit yg dirawat kurang dari 2 minit... ni mmg jenis malas tahap cipan!! mentang2 la org kmpg yg tak tau apa2...blh la ko buat keje ala kadar.


ms aku masuk tu aku bg tau la yg batuk, demam, selsema. pastu dia tulis la sikit2 kat kad tu...pastu dia periksa tekanan darah. dia kata ok. aku dok ckp la kat dia yg mlm2 demam pastu batuk lg teruk....dia tak layan...langsung takde komunikasi! pastu dia dok tulis ubat yg nak bg kat perskrepsi (betul ke aku eja ni??). sambil mulut berlagu riang...cam cibai!

aku pun pelik la, dia ni tak check pun suhu badan aku?? pastu aku ckp la kat dia..."boleh tlg check suhu badan saya???' boleh gitu aku yg request nak check? apa tak tau buat keje ke M.A ni...geram aku. nasib baik puasa...kalau tak mmg nak je aku maki.

satu lagi, masa dia nak check tekak aku dgn lampu suluh.....bukan main jauh lg dia suluh!!! dlm jarak selengan....boleh nmpk ke anak tekak aku tu merah ke?? mmg cari nahas je M.A ni...sngt sengal!

pastu...lps dia tulis senarai ubat2 kat perskrepsi tu, blh plak dia padam satu jenis ubat tu....ayoyo..mmg dia tak confident nak bagi pesakit ubat apa....kondem la hospital serian ni wei!!!

aku tak tau nak ckp camane?? so, pd Tuan Pengarah...tlg la latih M.A2 anda ini agar lebih berwibawa....


p/s: selamat berbuka puasa...arini panggang kambing. nyaman gilak!!

4 comments:

  1. get well soon..
    mana gambar KAMBING ??
    -bukan seekor KAMBING yea..aku nk tgk kambing yg ko masakkk

    ReplyDelete
  2. Sye stndnt medical n pernah buat pratikal d situ juga........

    ReplyDelete
  3. anonymous: kitak org serian ka? tp mmg teruk hospital serian tu...huhu

    ReplyDelete
  4. ya ka? x baik ckp mcm tu tau...meka bkn cucuk n ambil drh org sebarang..ingat senang ker nk cari urat utk ambil darah??? pasal m.a tu i hv no comment....dh stahun sy prktikal kat hospital serian...rs nya m.a ok sj....

    ReplyDelete