Monday, February 7, 2011

Bas Ekspres

sapa pernah naik bas ekspres? confirm majoriti dari anda semua penah naik bas ekspres.... aku? adalah dlm beberapa kali (boleh bilang guna jari tangan). but, last sunday merupakan pengalaman paling lahanat sekali!!!

aku beli tiket on saturday aritu, mark up harga tiket gile babai ok! aku terpaksa beli tiket pd harga RM 45 (yg lain jual RM 50). balik ni aku naik Mayang Sari Ekspress. ikut pada tiket tu bas bertolak jam 1.30 ptg. dgn nombor kerusi takde pd tiket. dlm jam 1.15 ptg aku dah ade kat bukit jalil tu. lagi satu nak cite, terminal sementara kat bukit jalil tu sngt la *#@*^> (takde perkataan sesuai nak aku umpamakan!) ok enough!

so tunggu la 1.30 tu....nan ado bas nye. apa lagi, aku pi la serang kaunter tiket nye. alasannya ;

1) bas rosak...kena ganti bas lain.
2) highway tersangat la jam.

and then depa habaq bas dlm jam 3.30ptg baru sampai kat platform 7. ok fine! ade pulak sekor betina ni, sngt la kerek nak mampos, dia blh ckp "kalau tak nak tunggu, kami pulangkan duit!" mcm sial!!!!

aku masih bersabar lagi. so, nak buat apa lagi 2 jam ni?? pi la lepak kat pondok polis....but, before that...slps serang kaunter bas tu. aku mencari tempat membuat aduan. ada satu khemah yg menempatkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). suruhanjaya ni under LPKP kot. so, apa lg.......mencapai pen dan mendapatkan borang aduan!! ambik ko.. aku mmg akan follow up aduan ni. depa habaq, biasanya pengusaha2 bas ni akan dikompaun jika bersalah. just wait & see. another 2 weeks aku akan follow up. I WILL. so, sapa2 yg nak buat aduan blh pi www.spad.gov.my.

after that, lepak la kat pondok polis tu. selamba je aku duduk sana. ada aku kesah? berani depa halau.... i dun care k! sbb dah tgh panas. sepanjang aku duduk kat pondok polis tu, mcm2 cerita.

1) seorang lelaki cina dtg kerana dompet hilang semasa dlm khemah yg menempatkan kaunter2 tiket. last2 dia jumpa dompet dia, tp duit sume xde. nasib dokumen2 lain ade. sialan tu curi duit je.

2) seorang lelaki cina dtg kerana iPhone hilang semasa di dlm khemah kaunter tiket gak! dia ltk telefon dlm poket seluar depan. dia bg tau ada org langgar dia, then tanpa disedari iPhone dia hilang....sedih ok.

3) seorang cina yg berasal dr sarawak yg dtg dr LCCT dgn harapan dpt tiket bas ke JB. tapi nan ado... dia student kat maktab perguruan kat johor. melilau2 dia mencari org yg nak share taxi ke johor. tp most of the taxi taknak pi, sbb jauh sngt. kalau ade pun...nauzubillah beratus2 hinggit!! last2 dia ambil keputusan pi KL Sentral..... apa lah nasib dia.

4) seorang pelancong dari Saudi Arabia dtg sambil emo2 bg tau leher dia kena cekak ngan drebar bas. srg polis pi follow dia konon nak selesaikan.... lps settle tu polis tu habaq yg drebar bus tu angin satu badan dgn pak arab tu...dah la drebar tu tgh penat2 br sampai dr Png, yg pak arab ni pi tanya soalan berdas2 tanpa kasihan. apa lagi....kasi bakar line la. hahahaha. aku yg dok pasang telinga ni dah nak ketawa terbahak2 kat situ.

5) dtg srg security membuat aduan ada pasangan Myanmar dok beromen kat kawasan terminal bas ni. wtf!! apa lg....pi la si abg polis ini. dan dibawa la pasangan merpati dua sejoli ini ke dalam khemah polis itu. ntah apa la dia buat kat pasangan tu. aku tak nampak sbb ada khemah khas. apa2 pun muka pasangan serasi tu mmg cuak gile. hahaha. padan muka!

6) datang segerombolan pendatang asing dari Myanmar or Nepal kot.....lebih kurang 10++. tak dpt naik bas, tiket dah beli...tp konduktor bas tak bg naik. depa dah tunggu berjam2. sian giler.

dan macam2 lagi la cerita sepanjang 2 jam kat situ, termasuk la abg2 polis mengayat gadis2 sarawakian yg hendak blk ke Melaka. huhu.

FYI khemah yg menempatkan kaunter2 jualan tiket adalah seperti NERAKA! myb ms tu waktu sesak, tp mmg xde ruang utk berjalan....korang akan berhimpit dan bercantum antara satu sama lain seperti kembar tak seiras. kalau korang nak meraba ke, meragut ke, mencopet ke, apa2 je la yg sewaktu dgnya, org mmg tak perasan @ tak kuasa nak ambik tau. dpt2 plak pendatang asing lebih kurang 60% dr org malaysia. can imagine?? sngt harum semerbak....

ok, dlm 3.30 ptg tu aku pi la terminal 7 spt yg dijanjikan oleh pihak2 sialan itu. about 15 minutes, nan ado gak!!! really make my blood go upstairs!! hahaha. apa lagi, pi la serang lagi.......dan dgn alasan yg sudah dijangka..."jalan jam dan bas dijangka akan tiba sebentar lg". ok fine! aku terus berlalu tanpa argue apa2. buang karan!!

ms tu dah tension dah....takut smpai mlm nnti tak dpt bas ke kepala batas. gapai la tepon dan menghubungi ibunda ku. setelah berdiskusi hampir 5 minit dan memikirkan faktor2 yg perlu diambil kira. maka terpaksa la menunggu bas itu!!! huhu...... :(

so, duduk la kat platform tu bersama2 warga2 myanmar, nepal, indonesia. terasa aku pun seperti pendatang gak. oh tidak!! alih2 dlm jam 4.30ptg baru nak nmpk batang hidung bas itu. jam 5 ptg br dpt naik dan bertolak ke butterworth.

hang pa nak tau....highway tak la jam mn pun. 4 jam gak sampai butterworth. tak tersadai pun kat highway tu. mmg depa tu kaki gebang, kencing kuat!!! pastu plak bile lps tol Juru, blh plak dia berpakat dgn bas ekspress lain, yg Mayang Sari nak ambik penumpang ke Penang, yg bas satu lg ni ambik penumpang ke Butterworth. mcm sial ok!!!

sampai Png sentral dlm 9.25 mlm. bus rapid png ke kepala bts last jam 10. pikir2 blk, nak tunggu sampai jam 10, pastu dr k.bts plak nak dptkan taxi ke bertam. mmg azab sngt! so decide ambik taxi terus ke pintu rumah. sng citer. walaupun depa charge RM 30 hengget! redha je la...

kesimpulannya, sykt bas ekspress ni penipu besar......depa pi tambah lagi trip! sbb tu tiket tak tulis nombor seat, main issue je tiket. pastu waktu bertolak blh delay sampai 3 jam lebih. watch out ok Mayang Sari Ekspress!!!

lagi satu, ade srg makcik ni siap bg komen....relax la, setakat bas delay je, inikan flight pun blh delay..(lbh kurang mcm ni la ayat dia)

ni aku nak jawap....kalau flight delay 10 jam pun aku tak heran!!! sbb aku dok menunggu kat balai menunggu tu ade air cond, ade tv, leh cuci mata lagi. ni kalau bas delay??? dgn panas terik, kipas pun xde...dah la tak leh cuci mata, buat sakit mata lg adalah! hahahhaa.

ok...nanti kita sambung lagi cite pasal bas ekspress ni.

1 comment:

  1. isk..
    nak ngate aku la tuhh..

    aku tau la ko SUSAH sampai esoknya ko nak demam sebab dok lama tunggu bas.

    SAYA BERSIMPATI okkkk.....

    tp maksud Flight pun Delay makna nyer klw naik kenderaan lain selain kete sendiri mmg biasa benda Delay2 ni terjadi pastu dapat 1000 mcm alasan yg mmg kita x bley terima.

    Ko terkesima ke baca komen aku tu bro?
    ok la, aku x komen dah la klw mcm tu.

    ReplyDelete