Wednesday, May 5, 2010

Simpati....

Pagi ni aku tlg sorang budak ni, br 20 tahun tuk register jobsmalaysia. bdk ni mcm jenis lurus bendul sikit....tanya sikit tak ingat!! ms isi akademik dia....sian gile ngan result periksa dia. gred 7,8,9 je memanjang..... SPM dia pun kantoi sbb bm dpt 9 (x layak dpt sijil)


Ms dia tgh register tu, aku tanya dia.....kenapa x ambik blk SPM or ambik paper july? dia ambik ms nak jwb....pastu perlahan je suara dia jwb....takda bajet! ya Allah.....aku mmg kesian gile. ikutkan hati nak tolong je....aku mmg terharu gile time tu.. mcm tu bile hidup kite tak berharta....huhu


Ni bkn kes pertama, dah selalu jumpa mcm ni kat Srwk ni...susah nak ckp pasal akademik dorang ni. tak tau nak salah kan sapa...........nak salahkan bdk2 ni...terlalu bnyk perkara yg kita kena teliti, nak salahkan ibu bapa, most ibu bapa yg susah ni.....depa pun x paham pasal perkara2 mcm ni....entah lah!! something yg kena buat oleh gomen tuk membantu bdk2 kat srwk ni yg jauh kebelakang dr sudut akademik....plz somebody!!!


tp ada satu kes yg cukup memeranjatkan aku....last month tgk application sorang bdk pompuan ni........result sngt teruk!! SPM dia....bnyk gred 7, 8, 9. tp bile tgk subjek yg dia ambik ms SPM....nauzubillah...mmg betol2 menyiksa pelajar. kalo korang nak tau, bdk ni bkn je ambik subjek teras...............malah subjek elektif yg lain such as Prinsip Akaun, Matematik Tambahan, Biologi, etc. aku pun x tau samada bdk ni yg nak ambik subjek2 tu atau pihak sekolah yg tetapkan.........aku mmg terkejut gile!! camane benda mcm ni blh terjadi?? pihak sekolah tak tau ke keupayaan seseorang pelajar? subjek teras pun dia terkapai2, ni kan subjek yg sukar!!! wtf!! so, sapa yg harus dipersalahkan..... why dont pihak sekolah tetapkan, bg mana2 pelajar yg kurang kemampuan dr segi akademik, just ambik subjek teras je ms SPM. so, ia x membebankan pelajar.....(abisla...aku dah mula nak bg lecture!!)


berbalik pada mamat yg register tu, apa la nasib dia.......thn lepas dia keje kat Kuching dgn satu katering company. nak tau berapa gaji dia sebulan? rm 350 je!!! bayangkan camane nak hidup...... cam tu la kat srwk ni. kadang2 tu ada yg keje supermarket gaji sebulan rm200++. so, aku harap la human resource ministry kaji cepat2 pasal isu gaji minimum ni!! plz babe......


so, to orang2 penting a.k.a Y.B kat malaysia...........plz look into this matter!!! plzzzzzzzzz... lupakan kan la sekejap pasal pembangunan fizikal... jenguk la sekejap perkara2 yg insaniah...

sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment